• تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1061
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

طرح درس نیمسال اول 96-95

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی .............

طرح درس نیمسال اول 96-95

 

معاونت آموزشی - مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه

                                                                 فرم طرح درس
                                                                                                                                                                                            نیمسال تحصیلی 
اول

نام درس: اصول توانبخشی(نظری)

رشته تحصیلی: شنوایی شناسی

مقطع تحصیلی دانشجویان: کارشناسی

محل برگزاری: دانشکده توانبخشی

مدرس: مهری ملکی

هدف کلی درس: آشنایی با دانش توانبخشی و رشته های توانبخشی و آگاهی از خدمات هر یک از آنها.

1. Majid MS. Principles of RehabilitationTehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences 2005.منابع اصلی درس:                                                         2. Nodehi Moghadam  Afsoon, Joghataee   Mohammad taghe. Principles of Rehabilitation. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences; 2005.

3.Pourmomeni   Abasali, Asyaee   Hosein, Ataie   Afsaneh, Shah   Talebi Mehri. Principles of Rehabilitation

Esfahan: Tehran; 2006.                                                                                                                                                    

4. Bess&Yost(1992).Fundamental of hearing.

 

شماره جلسه

تاریخ جلسه

اهداف میانی  (رئوس مطالب)

اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی)

طبقه هر حیطه

روش یاددهی *

یادگیری

مواد و وسایل آموزشی

زمان جلسه

(دقیقه)

تکالیف دانشجو

نحوه **ارزشیابی

ودرصد آن

1

مقدمه ای بر توانبخشی و معلولیت

1-جایگاه معلولین در طول تاریخ

 2- چگونگی نگرش و عملکرد جوامع با فرد معلول برحسب زمان

3- اقدامات سازمان های جهانی در حمایت از حقوق معلولین

 4- تعریف و فلسفه توانبخشی

2- تاریخچه توانبخشی در جهان

3- تاریخچه توانبخشی در ایران

4-آشنایی با اهداف توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

2

مقدمه ای بر توانبخشی و معلولیت

1- تاریخچه توانبخشی در جهان

2- تاریخچه توانبخشی در ایران

3-آشنایی با اهداف توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

3

مفاهیم کلی در ارتباط با معلولیت

1-تعاریف مبتنی بر الگوهاي سنتی و محلی

2-تعاریف مرتبط با عملکردها و فعالیت ها

3-تعاریف مبتنی بر قوانین رسمی

4-مفاهیم مربوط به خود معلول انگاري

5- آمار معلولین

6_ برآوردی از شیوع معلولیت

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

4

طبقه بندی ابعاد معلولیت

1-تعریف  سلامتی

2-تعریف بیماری

3-تعریف نقص یا اختلال

4- محدودیت در عملکرد

4-تعریف ناتوانی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

5

طبقه بندی ابعاد معلولیت

1-تعریف معلولیت

2_ انواع معلولین

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

6

تیم توانبخشی

1- اجزای مختلف تیم توانبخشی

2-آشنایی با کار تیمی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

7

گفتار درمانی

1- تعریف گفتار درمانی

2-آشنایی با وسایل کار در گفتار درمانی

3-آشنایی یا ویژگی ها و  وظایف گفتار درمانگر

4-آشنایی با انواع بیماری ها و  اختلالات گفتاری و علل آنها

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

شماره جلسه

تاریخ جلسه

اهداف میانی  (رئوس مطالب)

اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی)

طبقه هر حیطه

روش یاددهی *

یادگیری

مواد و وسایل آموزشی

زمان جلسه

(دقیقه)

تکالیف دانشجو

نحوه **ارزشیابی

ودرصد آن

8

گفتار درمانی

1-آشنایی با  رشد طبیعی گفتار و زبان

2-آشنایی با انواع بیماری ها و اختلالات گفتاری و علت آنها

3-علت های تاخیر و عقب ماندگی گفتار در کودکان

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

9

شنوایی شناسی

1-تعریف شنوایی شناسی

2-وظایف شنوایی شناس

3- تقسیم بندی بیماران درحیطه شنوایی شناسی

4-دستگاه ها و وسایل مرتبط با شنوایی شناسی

5- ارتباط بین شنوایی شناس و گفتار درمانگر

6-نقش شنوایی شناس در تیم توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

10

آزمون میان ترم

آگاهی از میزان یادگیری

شناختی

2 ساعت

پاسخ به سوالات

11

فیزیوتراپی

1-تعریف فیزیوتراپی

2-حیطه رشته فیزیوتراپی

3-تقسیم بندی بیماران در حیطه درمان فیزیوتراپی

4-دستگاه ها و وسایل مرتبط با فیزیوتراپی

5-نقش فیزیوتراپ در تیم توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

12

کاردرمانی

1-تعریف کار درمانی

2-تقسیم بندی بیماران در حیطه کار درمانی

3-دستگاه ها و وسایل مرتبط با کار درمانی

4- انواع اختلالات و بیماران مراجعه کننده به کاردرمانی

5- نقش کاردرمانی در معلولین جسمی و ذهنی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

13

بینایی سنجی

1-تعریف بینایی سنجی

2-وظایف بینایی سنج

3-تقسیم بندی بیماران در حیطه بینایی سنجی

 

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

14

ارتوپدی فنی

1-تعریف ارتوپدی فنی

2-تقسیم بندی بیماران در حیطه ارتوپدی فنی

3-دستگاه ها و وسایل مرتبط با ارتوپدی فنی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

15

تعریف توانبخشی

1-    توانبخشی در ارتباط با فرد معلول

2-   توانبخشی در رابطه با شناسایی و رفع موانع فیزیکی محیط زندگی و موانع اجتماعی

3-  توانبخشی مرتبط با ایجاد فرصت هاي مساوي

4-  توانبخشی مرتبط با حقوق بشر

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

16

انواع توابخشی

1- توانبخشی پزشکی

2-توانبخشی پیشگیری

3-توانبخشی حرفه ای

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

17

بازدید از کلینیک جامع توانبخشی دانشکده توانبخشی تبریز

آشنایی با چگونگی  کارمتخصصین در این مراکز

شناختی

گردش علمی

4 ساعت

تهیه و ارائه گزارش کتبی

پرسش و پاسخ



*  روش یاددهی – یادگیری می­تواند شامل: سخنرانی، مباحثه­ای – گروهی کوچک، نمایشی – حل مسئله – پرسش و پاسخ – گردش علمی، آزمایشی

**  آزمون­ها بر اساس اهداف می­توانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحله­ای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.

*  روش یاددهی – یادگیری می­تواند شامل: سخنرانی، مباحثه­ای – گروهی کوچک، نمایشی – حل مسئله – پرسش و پاسخ – گردش علمی، آزمایشی

**  آزمون­ها بر اساس اهداف می­توانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحله­ای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.

  • کد خبر : 53146
کلمات کلیدی :