• تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 77
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تدوین و اجرای طرح داپس

تدوین و اجرای طرح "روش مشاهده ی مستقیم مهارت های بالینی (داپس) در ارزیابی کارآموزی در عرصه" در گروه کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی

تدوین و اجرای طرح داپس
ارزشیابی مهارت­های بالینی بخش اصلی ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی را شامل می­شود که یکی از مهم­ترین و حساس­ترین وظایف اساتید این حوزه است.
از آنجایی که کاردرمانی یک دانش عملی  است که در راستای توانبخشی، بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت مراجعین ارائه­ی خدمت می­نماید، دانشجویان این رشته علاوه بر داشتن دانش نظری و عملی، نیازمند داشتن مهارت قابل قبول در مواجهه با شرایط واقعی ارائه­ی خدمت می­باشند. ارزشیابی مهارت­های بالینی دانشجویان کاردرمانی اغلب به صورت سنتی (آزمون­های شفاهی یا کتبی پایان دوره، و بررسی پورتفولیو و لاگ­بوک)، برگزار می­شود. ابزار مشاهده­ی مستقیم مهارت­های بالینی (داپس) یکی از روش­های استاندارد است که مهارت بالینی دانشجو را در محیط واقعی و با بیمار واقعی بررسی می­کند.
پس از بررسی منابع موجود و استعلام از گروه­های آموزشی کاردرمانی سطح کشور، مشخص شد که روش داپس در هیچکدام از این گروه­ها استفاده نمی­شود. بر این اساس آزمون داپس برای دوره­ی کارآموزی در عرصه­ی کودکان (بخش ارزیابی مهارت­های عملکردی بیمار) دانشجویان کارشناسی کاردرمانی تبریز تدوین و اجرا گردید. تعداد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه 18 دانشجوی ترم هفتم و هشتم کارشناسی، و 5 عضو هیأت علمی گروه کاردرمانی بودند.
نتایج حاصل از اجرای این مطالعه نشان داد که تدوین و اجرای روش داپس در ارزشیابی مهارت­های بالینی دانشجویان کاردرمانی، می­تواند میزان رضایت، سطح یادگیری و میانگین نمرات دانشجویان کاردرمانی را بالا برده و میانگین زمان لازم برای اجرای مهارت را نسبت به روش­های سنتی ارزیابی مهارت بالینی کاهش دهد. به نظر می­رسد که آزمون داپس برای ارزیابی مهارت بالینی این دانشجویان ابزار مناسبی است که می­تواند اطلاعات دقیق و مناسبی از میزان مهارت بالینی دانشجویان کاردرمانی ارائه دهد. بر این اساس و با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، امید است روش داپس برای تمام دروس عملی و کارآموزی این رشته تدوین و اجرا گردد.

 
  • کد خبر : 53581