اولویت های دانش پژوهی

اولویت های فعالیت دانش پژوهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
1. برنامه ریزی آموزشی (Curriculum Development)
1-1) نيازسنجي آموزشي در زمينه آموزش علوم پزشكي پاسخگو از اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علوم پزشكي تبريز
1-2) نيازسنجي و تطبيق برنامه هاي آموزشي با نيازهاي جامعه
1-3) هماهنگي، هم پوشاني و تعارضات بين رشته اي در دانشگاه
1-4) نيازهاي دانشگاه براي ايجاد رشته هاي جديد
1-5) نيازهاي حرفه اي و آموزشي دانشجويان در مقاطع مختلف
1-6) توانمندي دانش آموختگان در انجام وظايف حرفه اي پس از فراغت از تحصيل
1-7) مشكلات تحصيلي و آموزشي دانشجويان
2. تدریس (Teaching)
2-1) ارائه الگوهای یاددهی- یادگيری اثربخش
2-2) راهكارهاي ترويج آموزشي در عرصه هاي مختلف (جامعه، خانواده، سرپايي، بخش و ...) در دانشگاه
2-3) روش ها و راهكارهاي بهبود كيفيت در آموزش پايه و بالینی
2-4) شاخص هاي كيفيت آموزش الكترونيك در دانشگاه علوم پزشكي تبريز
2-5) مقايسه اثربخشي شيوه هاي گوناگون آموزش الكترونيكي
2-6) ارائه الگوي يادگيري الكترونيكي آموزش علوم پزشكي
2-7) طراحي و آماده سازي بسته هاي آموزش الكترونيكي
2-8) راهكارهاي فناوري اطلاعات در آموزش علوم پزشكي
3. مشاوره و راهنمایی تحصیلی (Mentoring and Advising)
3-1) ارتقای سطح مهارت هاي ارتباطي بين استاد و دانشجو
3-2) ارتقای سيستم استاد مشاور
4. مدیریت و رهبری آموزشی (Educational Leadership and Administration)
4-1) استفاده مديران گروه هاي آموزشي از شيوه هاي نوين مديريت آموزشي (کیزن)
4-2) شيوه هاي مديريت در بيمارستان هاي آموزشي
4-3) راهكارهاي ترويج و استفاده از مديريت اثربخش در دانشگاه
5. ارزیابی فراگیران (Learner's Assessment)
5-1) تحليل نظام ارزشيابي برنامه هاي آموزشي در دانشگاه
5-2) ارزيابي اعضای هيأت علمي در گروه هاي آموزشي (از نظر دانشجويان، همكاران و خودارزيابي) و مقايسه آنها با هم
5-3) ارزشيابي محيط هاي يادگيري در رشته هاي مختلف علوم پزشكي در دانشگاه و تعيين معيارهاي معتبر
5-4) استفاده گروه هاي آموزشي از روش هاي ارزيابي
 
  
اولویت های فعالیت دانش پژوهی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
 
  1. طراحی، اجرای و ارزشیابی الگوهای یاددهی- یادگیری اثربخش در رشته های علوم توانبخشی
  2. طراحی، اجرا و ارزشیابی الگوها و راهکارهای بهبود کیفیت در آموزش بالینی در رشته های علوم توانبخشی
  3. طراحی وسایل کمک آموزشی و شبیه سازی های مجازی
  4. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های مجازی برای تسهیل یادگیری دانشجویان رشته های علوم توانبخشی
  5. طراحی و اجرای مکانیسم های اخلاق حرفه‌ای در فراگیران و دانش آموختگان سطوح مختلف رشته های علوم توانبخشی
  6. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون های تصمیم گیری و استدلال فراگیران
  7. تدوین و اجرای دوره های آموزشی مبتنی بر توانمندسازی برای دانش آموختگان سطوح مختلف رشته های علوم توانبخشی
  8. تدوین و اجرای برنامه های آموزش مهارت های ارتباطی، اخلاق و تعهد حرفه‌ای،  استدلال بالینی و ایمنی بیمار
  9. بازنگری دروس در رشته های علوم توانبخشی و مقاطع مختلف متناسب با نیازهای جامعه
  10. طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش های اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان رشته های علوم توانبخشی براساس نیازهای جامعه
  11. تدوین و بازنگری ارزشیابی کوریکولوم دروس بر مبنای پاسخگویی اجتماعی فراگیران
  12. طراحی و اجرای ارزشیابی روش های آموزش در عرصه با هدف ارتقای عملکردی دانشجویان
  13. ارتقای مهارت‌های ارتباطی بین استاد و دانشجو 
  14. طراحی و ارزیابی محیط های یادگیری و تعیین معیارهای مرتبط با آن در رشته های علوم توانبخشی
  15. تدوین و اجرای روش ها و راهكارهاي ارتقای كيفيت آموزش  
  16. طراحی و اجرای روش های نوین تدریس و ارزیابی آن ها
  17. طراحی و اجرای روش های نوین ارزیابی توانمندی بالینی دانشجویان
  18. انجام نظام مند نيازسنجي و تطبيق برنامه هاي آموزشي در راستای آموزش پاسخگو