معاونت آموزشی - مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه
فرم طرح درس
نیمسال تحصیلی اول
نام درس: اصول توانبخشی(نظری) | رشته تحصیلی: شنوایی شناسی | مقطع تحصیلی دانشجویان: کارشناسی | محل برگزاری: دانشکده توانبخشی | مدرس: مهری ملکی |
هدف کلی درس: آشنایی با دانش توانبخشی و رشته های توانبخشی و آگاهی از خدمات هر یک از آنها.
1. Majid MS. Principles of RehabilitationTehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences 2005.منابع اصلی درس: 2. Nodehi Moghadam Afsoon, Joghataee Mohammad taghe. Principles of Rehabilitation. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences; 2005.
3.Pourmomeni Abasali, Asyaee Hosein, Ataie Afsaneh, Shah Talebi Mehri. Principles of Rehabilitation
Esfahan: Tehran; 2006.
4. Bess&Yost(1992).Fundamental of hearing.
شماره جلسه | تاریخ جلسه | اهداف میانی (رئوس مطالب) | اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی) | طبقه هر حیطه | روش یاددهی * یادگیری | مواد و وسایل آموزشی | زمان جلسه (دقیقه) | تکالیف دانشجو | نحوه **ارزشیابی ودرصد آن |
1 |
| مقدمه ای بر توانبخشی و معلولیت | 1-جایگاه معلولین در طول تاریخ 2- چگونگی نگرش و عملکرد جوامع با فرد معلول برحسب زمان 3- اقدامات سازمان های جهانی در حمایت از حقوق معلولین 4- تعریف و فلسفه توانبخشی 2- تاریخچه توانبخشی در جهان 3- تاریخچه توانبخشی در ایران 4-آشنایی با اهداف توانبخشی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی | پرسش و پاسخ |
2 |
| مقدمه ای بر توانبخشی و معلولیت | 1- تاریخچه توانبخشی در جهان 2- تاریخچه توانبخشی در ایران 3-آشنایی با اهداف توانبخشی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی | پرسش و پاسخ |
3 |
| مفاهیم کلی در ارتباط با معلولیت | 1-تعاریف مبتنی بر الگوهاي سنتی و محلی 2-تعاریف مرتبط با عملکردها و فعالیت ها 3-تعاریف مبتنی بر قوانین رسمی 4-مفاهیم مربوط به خود معلول انگاري 5- آمار معلولین 6_ برآوردی از شیوع معلولیت | شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
4 |
| طبقه بندی ابعاد معلولیت | 1-تعریف سلامتی 2-تعریف بیماری 3-تعریف نقص یا اختلال 4- محدودیت در عملکرد 4-تعریف ناتوانی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
5 |
| طبقه بندی ابعاد معلولیت | 1-تعریف معلولیت 2_ انواع معلولین | شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
6 |
| تیم توانبخشی | 1- اجزای مختلف تیم توانبخشی 2-آشنایی با کار تیمی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی | پرسش و پاسخ |
7 |
| گفتار درمانی | 1- تعریف گفتار درمانی 2-آشنایی با وسایل کار در گفتار درمانی 3-آشنایی یا ویژگی ها و وظایف گفتار درمانگر 4-آشنایی با انواع بیماری ها و اختلالات گفتاری و علل آنها
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی | پرسش و پاسخ |
| | | | | | | | | | | | | | | |
شماره جلسه | تاریخ جلسه | اهداف میانی (رئوس مطالب) | اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی) | طبقه هر حیطه | روش یاددهی * یادگیری | مواد و وسایل آموزشی | زمان جلسه (دقیقه) | تکالیف دانشجو | نحوه **ارزشیابی ودرصد آن |
8 |
| گفتار درمانی | 1-آشنایی با رشد طبیعی گفتار و زبان 2-آشنایی با انواع بیماری ها و اختلالات گفتاری و علت آنها 3-علت های تاخیر و عقب ماندگی گفتار در کودکان | شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی | پرسش و پاسخ |
9 |
| شنوایی شناسی | 1-تعریف شنوایی شناسی 2-وظایف شنوایی شناس 3- تقسیم بندی بیماران درحیطه شنوایی شناسی 4-دستگاه ها و وسایل مرتبط با شنوایی شناسی 5- ارتباط بین شنوایی شناس و گفتار درمانگر 6-نقش شنوایی شناس در تیم توانبخشی | شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
10 |
| آزمون میان ترم | آگاهی از میزان یادگیری | شناختی |
|
| 2 ساعت |
| پاسخ به سوالات |
11 |
| فیزیوتراپی | 1-تعریف فیزیوتراپی 2-حیطه رشته فیزیوتراپی 3-تقسیم بندی بیماران در حیطه درمان فیزیوتراپی 4-دستگاه ها و وسایل مرتبط با فیزیوتراپی 5-نقش فیزیوتراپ در تیم توانبخشی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
12 |
| کاردرمانی | 1-تعریف کار درمانی 2-تقسیم بندی بیماران در حیطه کار درمانی 3-دستگاه ها و وسایل مرتبط با کار درمانی 4- انواع اختلالات و بیماران مراجعه کننده به کاردرمانی 5- نقش کاردرمانی در معلولین جسمی و ذهنی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
13 |
| بینایی سنجی | 1-تعریف بینایی سنجی 2-وظایف بینایی سنج 3-تقسیم بندی بیماران در حیطه بینایی سنجی | شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
14 |
| ارتوپدی فنی | 1-تعریف ارتوپدی فنی 2-تقسیم بندی بیماران در حیطه ارتوپدی فنی 3-دستگاه ها و وسایل مرتبط با ارتوپدی فنی
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
15 |
| تعریف توانبخشی | 1- توانبخشی در ارتباط با فرد معلول 2- توانبخشی در رابطه با شناسایی و رفع موانع فیزیکی محیط زندگی و موانع اجتماعی 3- توانبخشی مرتبط با ایجاد فرصت هاي مساوي 4- توانبخشی مرتبط با حقوق بشر | شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
16 |
| انواع توابخشی | 1- توانبخشی پزشکی 2-توانبخشی پیشگیری 3-توانبخشی حرفه ای
| شناختی | سخنرانی پرسش و پاسخ | ویدویو پروژکتور اسلاید | 2 ساعت | شرکت در بحث کلاسی پاسخ به سوالات | پرسش و پاسخ |
17 |
| بازدید از کلینیک جامع توانبخشی دانشکده توانبخشی تبریز | آشنایی با چگونگی کارمتخصصین در این مراکز | شناختی | گردش علمی |
| 4 ساعت | تهیه و ارائه گزارش کتبی | پرسش و پاسخ |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | |
* روش یاددهی – یادگیری میتواند شامل: سخنرانی، مباحثهای – گروهی کوچک، نمایشی – حل مسئله – پرسش و پاسخ – گردش علمی، آزمایشی
** آزمونها بر اساس اهداف میتوانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحلهای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.
* روش یاددهی – یادگیری میتواند شامل: سخنرانی، مباحثهای – گروهی کوچک، نمایشی – حل مسئله – پرسش و پاسخ – گردش علمی، آزمایشی
** آزمونها بر اساس اهداف میتوانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحلهای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.