برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده توانبخشیRehabilitation Faculty

فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 17 خرداد 1395
کد 154

طرح درس نیمسال اول 96-95

 

معاونت آموزشی - مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه

                                                                 فرم طرح درس
                                                                                                                                                                                            نیمسال تحصیلی 
اول

نام درس: اصول توانبخشی(نظری)

رشته تحصیلی: شنوایی شناسی

مقطع تحصیلی دانشجویان: کارشناسی

محل برگزاری: دانشکده توانبخشی

مدرس: مهری ملکی

هدف کلی درس: آشنایی با دانش توانبخشی و رشته های توانبخشی و آگاهی از خدمات هر یک از آنها.

1. Majid MS. Principles of RehabilitationTehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences 2005.منابع اصلی درس:                                                         2. Nodehi Moghadam  Afsoon, Joghataee   Mohammad taghe. Principles of Rehabilitation. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences; 2005.

3.Pourmomeni   Abasali, Asyaee   Hosein, Ataie   Afsaneh, Shah   Talebi Mehri. Principles of Rehabilitation

Esfahan: Tehran; 2006.                                                                                                                                                    

4. Bess&Yost(1992).Fundamental of hearing.

 

شماره جلسه

تاریخ جلسه

اهداف میانی  (رئوس مطالب)

اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی)

طبقه هر حیطه

روش یاددهی *

یادگیری

مواد و وسایل آموزشی

زمان جلسه

(دقیقه)

تکالیف دانشجو

نحوه **ارزشیابی

ودرصد آن

1

مقدمه ای بر توانبخشی و معلولیت

1-جایگاه معلولین در طول تاریخ

 2- چگونگی نگرش و عملکرد جوامع با فرد معلول برحسب زمان

3- اقدامات سازمان های جهانی در حمایت از حقوق معلولین

 4- تعریف و فلسفه توانبخشی

2- تاریخچه توانبخشی در جهان

3- تاریخچه توانبخشی در ایران

4-آشنایی با اهداف توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

2

مقدمه ای بر توانبخشی و معلولیت

1- تاریخچه توانبخشی در جهان

2- تاریخچه توانبخشی در ایران

3-آشنایی با اهداف توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

3

مفاهیم کلی در ارتباط با معلولیت

1-تعاریف مبتنی بر الگوهاي سنتی و محلی

2-تعاریف مرتبط با عملکردها و فعالیت ها

3-تعاریف مبتنی بر قوانین رسمی

4-مفاهیم مربوط به خود معلول انگاري

5- آمار معلولین

6_ برآوردی از شیوع معلولیت

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

4

طبقه بندی ابعاد معلولیت

1-تعریف  سلامتی

2-تعریف بیماری

3-تعریف نقص یا اختلال

4- محدودیت در عملکرد

4-تعریف ناتوانی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

5

طبقه بندی ابعاد معلولیت

1-تعریف معلولیت

2_ انواع معلولین

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

6

تیم توانبخشی

1- اجزای مختلف تیم توانبخشی

2-آشنایی با کار تیمی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

7

گفتار درمانی

1- تعریف گفتار درمانی

2-آشنایی با وسایل کار در گفتار درمانی

3-آشنایی یا ویژگی ها و  وظایف گفتار درمانگر

4-آشنایی با انواع بیماری ها و  اختلالات گفتاری و علل آنها

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

شماره جلسه

تاریخ جلسه

اهداف میانی  (رئوس مطالب)

اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی)

طبقه هر حیطه

روش یاددهی *

یادگیری

مواد و وسایل آموزشی

زمان جلسه

(دقیقه)

تکالیف دانشجو

نحوه **ارزشیابی

ودرصد آن

8

گفتار درمانی

1-آشنایی با  رشد طبیعی گفتار و زبان

2-آشنایی با انواع بیماری ها و اختلالات گفتاری و علت آنها

3-علت های تاخیر و عقب ماندگی گفتار در کودکان

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پرسش و پاسخ

9

شنوایی شناسی

1-تعریف شنوایی شناسی

2-وظایف شنوایی شناس

3- تقسیم بندی بیماران درحیطه شنوایی شناسی

4-دستگاه ها و وسایل مرتبط با شنوایی شناسی

5- ارتباط بین شنوایی شناس و گفتار درمانگر

6-نقش شنوایی شناس در تیم توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

10

آزمون میان ترم

آگاهی از میزان یادگیری

شناختی

2 ساعت

پاسخ به سوالات

11

فیزیوتراپی

1-تعریف فیزیوتراپی

2-حیطه رشته فیزیوتراپی

3-تقسیم بندی بیماران در حیطه درمان فیزیوتراپی

4-دستگاه ها و وسایل مرتبط با فیزیوتراپی

5-نقش فیزیوتراپ در تیم توانبخشی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

12

کاردرمانی

1-تعریف کار درمانی

2-تقسیم بندی بیماران در حیطه کار درمانی

3-دستگاه ها و وسایل مرتبط با کار درمانی

4- انواع اختلالات و بیماران مراجعه کننده به کاردرمانی

5- نقش کاردرمانی در معلولین جسمی و ذهنی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

13

بینایی سنجی

1-تعریف بینایی سنجی

2-وظایف بینایی سنج

3-تقسیم بندی بیماران در حیطه بینایی سنجی

 

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

14

ارتوپدی فنی

1-تعریف ارتوپدی فنی

2-تقسیم بندی بیماران در حیطه ارتوپدی فنی

3-دستگاه ها و وسایل مرتبط با ارتوپدی فنی

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

15

تعریف توانبخشی

1-    توانبخشی در ارتباط با فرد معلول

2-   توانبخشی در رابطه با شناسایی و رفع موانع فیزیکی محیط زندگی و موانع اجتماعی

3-  توانبخشی مرتبط با ایجاد فرصت هاي مساوي

4-  توانبخشی مرتبط با حقوق بشر

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

16

انواع توابخشی

1- توانبخشی پزشکی

2-توانبخشی پیشگیری

3-توانبخشی حرفه ای

شناختی

سخنرانی پرسش و پاسخ

ویدویو پروژکتور

اسلاید

2 ساعت

شرکت در بحث کلاسی

پاسخ به سوالات

پرسش و پاسخ

17

بازدید از کلینیک جامع توانبخشی دانشکده توانبخشی تبریز

آشنایی با چگونگی  کارمتخصصین در این مراکز

شناختی

گردش علمی

4 ساعت

تهیه و ارائه گزارش کتبی

پرسش و پاسخ



*  روش یاددهی – یادگیری می­تواند شامل: سخنرانی، مباحثه­ای – گروهی کوچک، نمایشی – حل مسئله – پرسش و پاسخ – گردش علمی، آزمایشی

**  آزمون­ها بر اساس اهداف می­توانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحله­ای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.

*  روش یاددهی – یادگیری می­تواند شامل: سخنرانی، مباحثه­ای – گروهی کوچک، نمایشی – حل مسئله – پرسش و پاسخ – گردش علمی، آزمایشی

**  آزمون­ها بر اساس اهداف می­توانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحله­ای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.

برچسب ها