تدوین و اجرای طرح "روش مشاهده ی مستقیم مهارت های بالینی (داپس) در ارزیابی کارآموزی در عرصه" در گروه کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی
ارزشیابی مهارتهای بالینی بخش اصلی ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی را شامل میشود که یکی از مهمترین و حساسترین وظایف اساتید این حوزه است.
از آنجایی که کاردرمانی یک دانش عملی است که در راستای توانبخشی، بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت مراجعین ارائهی خدمت مینماید، دانشجویان این رشته علاوه بر داشتن دانش نظری و عملی، نیازمند داشتن مهارت قابل قبول در مواجهه با شرایط واقعی ارائهی خدمت میباشند. ارزشیابی مهارتهای بالینی دانشجویان کاردرمانی اغلب به صورت سنتی (آزمونهای شفاهی یا کتبی پایان دوره، و بررسی پورتفولیو و لاگبوک)، برگزار میشود. ابزار مشاهدهی مستقیم مهارتهای بالینی (داپس) یکی از روشهای استاندارد است که مهارت بالینی دانشجو را در محیط واقعی و با بیمار واقعی بررسی میکند.
پس از بررسی منابع موجود و استعلام از گروههای آموزشی کاردرمانی سطح کشور، مشخص شد که روش داپس در هیچکدام از این گروهها استفاده نمیشود. بر این اساس آزمون داپس برای دورهی کارآموزی در عرصهی کودکان (بخش ارزیابی مهارتهای عملکردی بیمار) دانشجویان کارشناسی کاردرمانی تبریز تدوین و اجرا گردید. تعداد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه 18 دانشجوی ترم هفتم و هشتم کارشناسی، و 5 عضو هیأت علمی گروه کاردرمانی بودند.
نتایج حاصل از اجرای این مطالعه نشان داد که تدوین و اجرای روش داپس در ارزشیابی مهارتهای بالینی دانشجویان کاردرمانی، میتواند میزان رضایت، سطح یادگیری و میانگین نمرات دانشجویان کاردرمانی را بالا برده و میانگین زمان لازم برای اجرای مهارت را نسبت به روشهای سنتی ارزیابی مهارت بالینی کاهش دهد. به نظر میرسد که آزمون داپس برای ارزیابی مهارت بالینی این دانشجویان ابزار مناسبی است که میتواند اطلاعات دقیق و مناسبی از میزان مهارت بالینی دانشجویان کاردرمانی ارائه دهد. بر این اساس و با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، امید است روش داپس برای تمام دروس عملی و کارآموزی این رشته تدوین و اجرا گردد.