برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده توانبخشیRehabilitation Faculty

فهرست اصلی
تاریخ : سه شنبه 3 خرداد 1401
کد 616

تدوین و اجرای طرح داپس

تدوین و اجرای طرح "روش مشاهده ی مستقیم مهارت های بالینی (داپس) در ارزیابی کارآموزی در عرصه" در گروه کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی
ارزشیابی مهارت­های بالینی بخش اصلی ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی را شامل می­شود که یکی از مهم­ترین و حساس­ترین وظایف اساتید این حوزه است.
از آنجایی که کاردرمانی یک دانش عملی  است که در راستای توانبخشی، بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت مراجعین ارائه­ی خدمت می­نماید، دانشجویان این رشته علاوه بر داشتن دانش نظری و عملی، نیازمند داشتن مهارت قابل قبول در مواجهه با شرایط واقعی ارائه­ی خدمت می­باشند. ارزشیابی مهارت­های بالینی دانشجویان کاردرمانی اغلب به صورت سنتی (آزمون­های شفاهی یا کتبی پایان دوره، و بررسی پورتفولیو و لاگ­بوک)، برگزار می­شود. ابزار مشاهده­ی مستقیم مهارت­های بالینی (داپس) یکی از روش­های استاندارد است که مهارت بالینی دانشجو را در محیط واقعی و با بیمار واقعی بررسی می­کند.
پس از بررسی منابع موجود و استعلام از گروه­های آموزشی کاردرمانی سطح کشور، مشخص شد که روش داپس در هیچکدام از این گروه­ها استفاده نمی­شود. بر این اساس آزمون داپس برای دوره­ی کارآموزی در عرصه­ی کودکان (بخش ارزیابی مهارت­های عملکردی بیمار) دانشجویان کارشناسی کاردرمانی تبریز تدوین و اجرا گردید. تعداد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه 18 دانشجوی ترم هفتم و هشتم کارشناسی، و 5 عضو هیأت علمی گروه کاردرمانی بودند.
نتایج حاصل از اجرای این مطالعه نشان داد که تدوین و اجرای روش داپس در ارزشیابی مهارت­های بالینی دانشجویان کاردرمانی، می­تواند میزان رضایت، سطح یادگیری و میانگین نمرات دانشجویان کاردرمانی را بالا برده و میانگین زمان لازم برای اجرای مهارت را نسبت به روش­های سنتی ارزیابی مهارت بالینی کاهش دهد. به نظر می­رسد که آزمون داپس برای ارزیابی مهارت بالینی این دانشجویان ابزار مناسبی است که می­تواند اطلاعات دقیق و مناسبی از میزان مهارت بالینی دانشجویان کاردرمانی ارائه دهد. بر این اساس و با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، امید است روش داپس برای تمام دروس عملی و کارآموزی این رشته تدوین و اجرا گردد.

 
  • نوشته شده
  • توسط امین حسنی زنوزی