معرفی رشته کاردرمانی
تعریف رشته:
کاردرمانی شاخه ای از علوم توانبخشی است که در آن درمانگر با استفاده از یکسری فعالیتها، تکنیکها، تمرینات، آموزشها و روشهای جبرانی سعی در تحقق حداکثر تواناییهای بالقوه مراجعین (که بیشتر شامل افراد معلول می باشند) دارد. دانش آموختگان این رشته باید قابلیتهای زیر را پیدا کنند:
1- بر مبنای جدیدترین یافته های علمی و پژوهشی به ارزیابی سطح عملکرد مراجعان بپردازند.
2- بر اساس نتایج ارزیابی طرح درمان و به دنبال آن با استفاده از فعالیتهای هدفمند به اجرای طرح درمان بپردازند.
3- با بکارگیری روشهای درمانی و مشاوره در پیشگیری از معلولیت مؤثر باشند.
تاریخچۀ رشته در کشور:
تاریخچۀ این رشته در کشور به سال 1350 بازمی گردد که از طرف سازمان بهداشت جهانی متخصصین کاردرمانی جهت آموزش کاردرمانگر به ایران اعزام و آموزشهای غیر رسمی خود را به مدت 2 سال در بیمارستان شفایحیائیان تهران ارائه دادند که در سال 1352 و با تأسیس مدرسۀ عالی توانبخشی این برنامه رسمیت یافت. در حال حاضر این رشته در سطح کارشناسی در 8 دانشگاه، کارشناسی ارشد و از سال 1371 در 3 دانشگاه و در سطح دکترای تخصصی از سال 1387 در 2 دانشگاه دانشجو می پذیرد.
ارزشها و باورها:
کاردرمانی با نگرش کلی و با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی، روانی و جسمانی انسان سلامت و بهداشت فرد را در زمینۀ اجتماعی وی درنظر گرفته و در پی ایجاد بیشترین سازگاری و تطابق ممکن بین فرد و جامعه است.
باورها و ارزشهای کاردرمانی بر این اساس استوار است که مراجع در مرکز درمان قرار گرفته و برنامه ها و مداخلات درمانی می بایست با توجه به موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مراجع وی به طور یکسان و با رعایت عدالت صورت گیرد و تأکید به برقراری ارتباط درمانی قبل از آغاز هر گونه برنامۀ ارزیابی و درمان است. کاردرمانگر تلاش می کند با استفاده از فعالیتهایی که افراد به طور روزمره از آن استفاده می کنند (از فعالیتهای خلاق و اوقات فراغت گرفته تا فعالیتهای کاری و شغلی و روزمرۀ زندگی) با تحلیلی هدفمند و بر اساس نیازها و قابلیتهای فردی و اجتماعی مراجعین را در مسیر بهبودی و استفاده از حداکثر تواناییهای بالقوه خود قرار دهند.
رسالت:
رسالت آموزش در مقطع کارشناسی کاردرمانی عبارت است از:
1- توسعۀ خدمات توانبخشی و توانبخشی
2- فراهم نمودن زمینه یا مشارکت در پژوهش بالینی در رشتۀ کاردرمانی
3- آموزش و آگاهی اعضای تیم توانبخشی
4- زمینه سازی برای ارتقای سطح علمی رشته
چشم انداز:
از آنجا که هدف این برنامه کمک به انسان در رسیدن به فعالیت هدفمند در سطح مطلوب است، این برنامه انتظار دارد با بهره گیری از روشهای رایج و روزآمد رشته، جامعۀ مورد پوشش دانش آموختگانش را به بالاترین سطح تعادل بین فعالیت، کار، تفریح و کیفیت زندگی برساند.
اهداف کلی:
هدف کلی این برنامه تربیت افرادی است که با کسب صلاحیتها و مهارتهای حرفه ای قادر به انجام موارد زیر باشند:
1- شناخت وجوه مختلف انسان
2- شناخت ابعاد مختلف فعالیتهای هدفمند
3- برقراری ارتباط مناسب درمانی بر اساس اصول علمی
4- شناخت مشکلات ناشی از اختلالات روان شناختی، جسمانی و اجتماعی
5- شناخت امکانات بالقوه و مشکلات موجود در محیط پیرامون
6- جمع آوری و انتقال اطلاعات به جامعه
نقشهای دانش آموختگان (وظایف حرفهای):
نقشهای مراقبتی و درمانی، مشاوره ای و آموزشی، مدیریتی و پژوهشی
* لازم به ذکر است کلیۀ نقشهای کارشناس کاردرمانی به صورت تیمی و با نظارت و تشخیص پزشک متخصص انجام می شود.
نقش مراقبتی و درمانی:
1- شناخت نیازها و مشکلات مددجو، خانواده و زمینۀ اجتماعی که در آن زندگی می کنند
2- تعیین اهداف متناسب با نیاز مددجو و انتخاب روشهای درمانی مناسب
3- اجرای فعالیتهای درمانی و ارزیابی مجدد از نتایج درمان
نقش مشاوره ای و آموزشی:
1- آموزش مهارت به مراجع و خانواده
2- آموزش جامعه
3- آموزش مداوم فردی برای دستیابی به طلاعات و منابع علمی به روز
4- ارائه مشاوره در مراکز بستری، سرپایی، صنعتی و ...
5- ارائه مشاوره به سایر اعضای تیم درمان
نقش مدیریتی:
1- داره کردن بخش کاردرمانی بر مبنای عوامل انسانی و محیطی
2- مدیریت اجرائی برنامه های درمانی
3-همکاری و ارتباط با سایر اعضای تیم درمان و مسئولین
4- ثبت مستند تمامی فعالیتهای کاردرمانی و گزارش آن به مسئولین
نقش پژوهشی:
1- مشارکت در اجرای طرحهای پژوهشی
شرایط و نحوۀ پذیرش دانشجو:
به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری (رشتۀ تجربی)
رشته های مشابه در داخل کشور:
وجود ندارد.
رشته های مشابه در خارج از کشور:
Occupational therapy در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، سوئد، دانمارک، ژاپن و هند
Ergo therapy در فرانسه