برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده توانبخشیRehabilitation Faculty

فهرست اصلی

معرفی رشته گفتار درمانی

معرفی رشته گفتار درمانی

تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید:

رشته گفتاردرمانی اولین بار در سال 1352 در مدرسه عالی توانبخشی و رفاه اجتماعی تأسیس شد و با پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی شروع به کار کرد. پس از انقلاب این رشته برای 5 دوره آزمایشی به کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته تغییر یافت. در سال 1362 دوباره به کارشناسی پیوسته تبدیل شد. در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، تهران، اصفهان، سمنان، اهواز، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی در مقطع کارشناسی و در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، اصفهان، و علوم بهزیستی و توانبخشی در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشگاه‌های علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی ایران و تهران در مقطع دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد. پذیرش دانشجو به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری صورت می‌گیرد. تعداد واحدها برای دریافت درجه کارشناسی این رشته130 واحد می‌باشد.

رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:

دانش‌آموختگان این رشته می‌بایست با آموزش مراجع و خانواده او، از بروز اختلالات گفتار و زبان پیشگیری نمایند و با تشخیص درست و شناسایی به موقع افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان از تشدید مشکلات آنها جلوگیری نمایند. گفتاردرمانگران می بایست نیازهای بیمار و خانواده او را به درستی شناسایی نمایند و با ارائه راهکارهای درمانی مناسب و ارجاع صحیح به متخصصین در جهت رفع نقایص و نیازهای مراجع بکوشند.

ارزشها و باورها:

فلسفه این دوره آموزشی بر دستیابی به عوامل و راهکارهایی برای افزایش سلامت گفتار و زبان در جامعه استوار است. محتوای این دوره بر این باور تنظیم شده است که برخورداری آحاد جامعه از سلامت گفتار و زبان، علاوه بر اقدامات بالینی، نیازمند توجه به کرامت و حقوق انسانی، رعایت اخلاق اسلامی و در نظر گرفتن ویژگی های قومی و فرهنگی است.
حفظ و ارتقاء سلامت گفتار و زبان مستلزم عملکرد همه جانبه در جنبه های پیشگیری، شناسایی، مشاوره و بهبود بخشیدن به اختلالات گفتار و زبان است که خود نیازمند جلب همکاری و مشارکت سایر اعضای گروه توانبخشی است. این فرآیند با رویکرد جامعه نگر و توجه به آحاد جامعه بر اساس حل مشکل (Problem Solving) و خودآموزی (Self Study) و یادگیری مستمر (Life long learning) و رعایت تساوی فرصت ها برای مبتلایان به اختلالات ارتباطی ممکن می شود.

چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:

انتظار می رود با بالا رفتن سطح علمی این رشته به بالاترین استانداردهای جهانی، از طریق دستیابی و اجرای جدیدترین و موثرترین روشهای پیشگیری، ارزیابی، شناسایی و اختلالات گفتار و زبان، از شیوع این اختلالات در جامعه کاسته شود و سطح سلامت گفتار و زبان در جامعه افزایش یابد.

نقش های دانش آموختگان در برنامه آموزشی:

دانش آموختگان این رشته با شناسایی عوامل موثر بر رشد و تکامل گفتار و زبان، برای پیشگیری از بروز یا تشدید اختلالات ارتباطی به جامعه آموزش می دهند، برای حفظ مهارتهای برقراری ارتباط به ارائه مشاوره و راهنمایی می پردازند و با شناسایی ویژگی ها و نشانه های اختلالات گفتار و زبان، برای بهبود بخشیدن به آنها روش های گفتاردرمانی را انتخاب و اجرا می کنند.
براین اساس دانش آموختگان این مقطع از این رشته دارای نقش های پیشگیری، ارزیابی، شناخت، درمان و مشاوره خواهند بود.

وظایف دانش آموختگان:

الف)- وظایف مربوط به نقش پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان:
1. آموزش به بیمار و خانواده او جهت پیشگیری از بروز اختلالات گفتار و زبان و یا تشدید آن
2. شناسایی افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان در جامعه
3. ارائه توصیه ها و آموزش های لازم جهت پیشگیری از بروز اختلالات گفتار و زبان در سطح جامعه

ب)- وظایف مربوط به نقش ارزیابی و شناخت گفتار و زبان:
1. شناسایی علائم و نشانه های اختلالات گفتار و زبان در هر بیمار
2. شناسایی نوع و شدت اختلال گفتار و زبان در هر بیمار
3. شناسایی تاثیر اختلال گفتار و زبان بر جنبه های روانی، ذهنی و اجتماعی فرد مبتلا و خانواده او
4. شناسایی عوامل محیطی، جسمی و خانوادگی موثر در تشدید و یا بهبود اختلال در هر بیمار
5. شناسایی نیاز بیمار و خانواده او برای ارجاع به سایر متخصصین
6. شناسایی جنبه ها و ابعادی که آسیب گفتار و زبان تلقی می شوند و به گفتاردرمانی نیاز دارند.

ج)- وظایف مربوط به نقش گفتاردرمانی:
1. تعیین اهداف و برنامه برای بهبود بخشیدن اختلالات گفتار و زبان
2. تعیین نقش اعضای خانواده در بهبودی اختلالات گفتار و زبان
3. انتخاب و اجرای روش های درمانی
4. بررسی تاثیر اجرای روش ها و نتایج آنها

د)- وظایف مربوط به نقش مشاوره ای در مورد گفتار و زبان:
1. مشاوره با مراجعین در رابطه با مشکلات مختلف گفتار و زبان آنها
2. مشاوره با اعضای خانواده اشخاص مبتلا به اختلالات گفتار و زبان
3. مشاوره با اعضای تیم توانبخشی درباره اختلالات گفتار و زبان مراجعین

استراتژی اجرایی برنامه آموزشی:

برنامه این دوره آموزشی با استفاده از استراتژی های زیر انجام خواهد شد:
1. آموزش مبتنی بر تلفیقی از دانشجو محوری و استاد محوری
2. آموزش مبتنی بر حل مسئله (Problem Based Learning)
3. آموزش مبتنی بر نیاز های جامعه (Community Based Learning)
4. خود آموزی (Self-Study)
5. یادگیری مستمر (Life Long Study)
6. مطالعه موردی (Case Study)
7. برنامه ریزی و اجرای روش های مبتنی بر شواهد (Evidence Based Learning)

رشته های مشابه در داخل کشور:
رشته مشابه ندارد.

رشته های مشابه در خارج از کشور:

1. اختلالات ارتباطی (Communication Disorders) در آمریکا، استرالیا و آلمان
2. آسیب شناسی گفتار و شنوایی (Speech Pathology and Audiology) در آمریکا، استرالیا و کانادا
3. آسیب شناسی گفتار و زبان (Speech and Language Pathology ) در کشور های آمریکا، استرالیا، کانادا و اغلب مراکز معتبر دانشگاهی جهان
 

[بازگشت]

معرفی|اعضای هیئت علمی|برنامه راهبردی|شناسنامه گروه|ارزشیابی درونی| طرح درس ها |الویت های پژوهشی|ترم بندی دروس