معرفی رشته گفتار درمانی
تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید:
رشته گفتاردرمانی اولین بار در سال 1352 در مدرسه عالی توانبخشی و رفاه اجتماعی تأسیس شد و با پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی شروع به کار کرد. پس از انقلاب این رشته برای 5 دوره آزمایشی به کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته تغییر یافت. در سال 1362 دوباره به کارشناسی پیوسته تبدیل شد. در حال حاضر این رشته در دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، تهران، اصفهان، سمنان، اهواز، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی در مقطع کارشناسی و در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، اصفهان، و علوم بهزیستی و توانبخشی در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشگاههای علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی ایران و تهران در مقطع دکتری تخصصی دانشجو میپذیرد. پذیرش دانشجو به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری صورت میگیرد. تعداد واحدها برای دریافت درجه کارشناسی این رشته130 واحد میباشد.
رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:
دانشآموختگان این رشته میبایست با آموزش مراجع و خانواده او، از بروز اختلالات گفتار و زبان پیشگیری نمایند و با تشخیص درست و شناسایی به موقع افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان از تشدید مشکلات آنها جلوگیری نمایند. گفتاردرمانگران می بایست نیازهای بیمار و خانواده او را به درستی شناسایی نمایند و با ارائه راهکارهای درمانی مناسب و ارجاع صحیح به متخصصین در جهت رفع نقایص و نیازهای مراجع بکوشند.
ارزشها و باورها:
فلسفه این دوره آموزشی بر دستیابی به عوامل و راهکارهایی برای افزایش سلامت گفتار و زبان در جامعه استوار است. محتوای این دوره بر این باور تنظیم شده است که برخورداری آحاد جامعه از سلامت گفتار و زبان، علاوه بر اقدامات بالینی، نیازمند توجه به کرامت و حقوق انسانی، رعایت اخلاق اسلامی و در نظر گرفتن ویژگی های قومی و فرهنگی است.
حفظ و ارتقاء سلامت گفتار و زبان مستلزم عملکرد همه جانبه در جنبه های پیشگیری، شناسایی، مشاوره و بهبود بخشیدن به اختلالات گفتار و زبان است که خود نیازمند جلب همکاری و مشارکت سایر اعضای گروه توانبخشی است. این فرآیند با رویکرد جامعه نگر و توجه به آحاد جامعه بر اساس حل مشکل (Problem Solving) و خودآموزی (Self Study) و یادگیری مستمر (Life long learning) و رعایت تساوی فرصت ها برای مبتلایان به اختلالات ارتباطی ممکن می شود.
چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:
انتظار می رود با بالا رفتن سطح علمی این رشته به بالاترین استانداردهای جهانی، از طریق دستیابی و اجرای جدیدترین و موثرترین روشهای پیشگیری، ارزیابی، شناسایی و اختلالات گفتار و زبان، از شیوع این اختلالات در جامعه کاسته شود و سطح سلامت گفتار و زبان در جامعه افزایش یابد.
نقش های دانش آموختگان در برنامه آموزشی:
دانش آموختگان این رشته با شناسایی عوامل موثر بر رشد و تکامل گفتار و زبان، برای پیشگیری از بروز یا تشدید اختلالات ارتباطی به جامعه آموزش می دهند، برای حفظ مهارتهای برقراری ارتباط به ارائه مشاوره و راهنمایی می پردازند و با شناسایی ویژگی ها و نشانه های اختلالات گفتار و زبان، برای بهبود بخشیدن به آنها روش های گفتاردرمانی را انتخاب و اجرا می کنند.
براین اساس دانش آموختگان این مقطع از این رشته دارای نقش های پیشگیری، ارزیابی، شناخت، درمان و مشاوره خواهند بود.
وظایف دانش آموختگان:
الف)- وظایف مربوط به نقش پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان:
1. آموزش به بیمار و خانواده او جهت پیشگیری از بروز اختلالات گفتار و زبان و یا تشدید آن
2. شناسایی افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان در جامعه
3. ارائه توصیه ها و آموزش های لازم جهت پیشگیری از بروز اختلالات گفتار و زبان در سطح جامعه
ب)- وظایف مربوط به نقش ارزیابی و شناخت گفتار و زبان:
1. شناسایی علائم و نشانه های اختلالات گفتار و زبان در هر بیمار
2. شناسایی نوع و شدت اختلال گفتار و زبان در هر بیمار
3. شناسایی تاثیر اختلال گفتار و زبان بر جنبه های روانی، ذهنی و اجتماعی فرد مبتلا و خانواده او
4. شناسایی عوامل محیطی، جسمی و خانوادگی موثر در تشدید و یا بهبود اختلال در هر بیمار
5. شناسایی نیاز بیمار و خانواده او برای ارجاع به سایر متخصصین
6. شناسایی جنبه ها و ابعادی که آسیب گفتار و زبان تلقی می شوند و به گفتاردرمانی نیاز دارند.
ج)- وظایف مربوط به نقش گفتاردرمانی:
1. تعیین اهداف و برنامه برای بهبود بخشیدن اختلالات گفتار و زبان
2. تعیین نقش اعضای خانواده در بهبودی اختلالات گفتار و زبان
3. انتخاب و اجرای روش های درمانی
4. بررسی تاثیر اجرای روش ها و نتایج آنها
د)- وظایف مربوط به نقش مشاوره ای در مورد گفتار و زبان:
1. مشاوره با مراجعین در رابطه با مشکلات مختلف گفتار و زبان آنها
2. مشاوره با اعضای خانواده اشخاص مبتلا به اختلالات گفتار و زبان
3. مشاوره با اعضای تیم توانبخشی درباره اختلالات گفتار و زبان مراجعین
استراتژی اجرایی برنامه آموزشی:
برنامه این دوره آموزشی با استفاده از استراتژی های زیر انجام خواهد شد:
1. آموزش مبتنی بر تلفیقی از دانشجو محوری و استاد محوری
2. آموزش مبتنی بر حل مسئله (Problem Based Learning)
3. آموزش مبتنی بر نیاز های جامعه (Community Based Learning)
4. خود آموزی (Self-Study)
5. یادگیری مستمر (Life Long Study)
6. مطالعه موردی (Case Study)
7. برنامه ریزی و اجرای روش های مبتنی بر شواهد (Evidence Based Learning)
رشته های مشابه در داخل کشور:
رشته مشابه ندارد.
رشته های مشابه در خارج از کشور:
1. اختلالات ارتباطی (Communication Disorders) در آمریکا، استرالیا و آلمان
2. آسیب شناسی گفتار و شنوایی (Speech Pathology and Audiology) در آمریکا، استرالیا و کانادا
3. آسیب شناسی گفتار و زبان (Speech and Language Pathology ) در کشور های آمریکا، استرالیا، کانادا و اغلب مراکز معتبر دانشگاهی جهان
[بازگشت]
معرفی|اعضای هیئت علمی|برنامه راهبردی|شناسنامه گروه|ارزشیابی درونی| طرح درس ها |الویت های پژوهشی|ترم بندی دروس