معرفی کتابخانه


تاریخچه
 

این کتابخانه در سال 1371 همزمان با افتتاح دانشکده با 300 جلدکتاب اهدائی از طرف بیمارستان امام خمینی آغاز بکار نموده است و با تلاش مسئولین امر همه ساله تعداد متنابهی کتاب و مجله خریداری و به مجموعه کتابخانه افزوده می شود.
 هم اکنون این کتابخانه بعنوان یکی از غنی ترین کتابخانه های ایران در زمینه فیزیوتراپی، گفتار درمانی و کاردرمانی و شنوایی شناسی ارائه خدمت می نماید.همچنین با بهره گیری از برنامه جامع کتابخانه ای تحت وب آذرسا فعالیتهای فهرست نویسی، آماده سازی،نمایه نویسی و جستجو در کتابخانه در اسرع وقت انجام  مییابد.

 

اهداف کتابخانه

 
اهداف کتابخانه دانشکده علوم توانبخشی تبریز
۱- ارائه مجموعه ای مناسب از منابع اطلاعاتی جهت پشتیبانی نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی جامعه دانشگاهی از طریق:
●انتخاب درست منابع در راستای حمایت از پژوهش ، نیازهای برنامه درسی دانشجویان و دانش پژوهان و تضمین انعکاس تنوع دیدگاه در کل مجموعه
●تهیه سریع و کارآمد مواد چاپی و الکترونیکی
●ارزیابی مستمر و حفظ مجموعه موجود
۲- ارائه خدمات آموزشی و همکاری تخصصی با کاربران کتابخانه در شناسایی ، بازیابی و استفاده از منابع از طریق:
●ارتقاء خدمات و مجموعه به صورت گسترده برای تمامی گروه­های مراجعان
●ارائه خدمات مرجع در محل کتابخانه و نیز به کاربران از راه دور       
●ارائه خدمات اطلاع رسانی
●آموزش سواد اطلاعاتی در کتابخانه با استفاده از روش­های مختلف آموزشی از آموزش­های انفرادی و یا خود مدار تا کلاس­ها و یا کارگاه­های رسمی
●مساعدت در  پژوهش­های شخصی ارائه شده توسط متخصصان موضوعی
●ارتباط با دیگر بخش­ها و مراکز دانشکده
    ●بهره­گیری از اینترنت به منظور تسهیل دسترسی جامعه استفاده­کننده به کتابداران ، خدمات و منابع  
۳- سازماندهی ، نگهداری ، کنترل ، حفظ و تامین امنیت مجموعه برای حداکثر استفاده از آن از طریق:
●فراهم آوردن امکان دسترسی به مواد از طریق فهرست­نویسی ، آماده­سازی و مدیریت پایگاه داده
●مدیریت فعال و به روز برای کاهش دارایی­های دیجیتال با توجه به چرخه حیات آن ها
●ادامه تلاش برای کاهش و از بین بردن کارهای ناتمام یا انباشته
●حفاظت گسترده از مجموعه با عملکردهایی چون مدیریت بحران و حوادث، نظارت محیطی و مراقبت­های  موردی از جمله صحافی و جایگزینی مواد در صورت لزوم
●فراهم کردن امنیت مجموعه چاپی و الکترونیکی
●حفظ امکانات و فضای فیزیکی مجموعه از طریق قفسه­بندی ، تعمیر و نگهداری آرشیو و علامت­گذاری قفسه­ها و بخش­ها
●ارائه گزارش گردش مواد و رزرو آنها
۴- ترویج استفاده از کتابخانه دانشکده و منابع اطلاعاتی مناسب از طریق :
●تماس مستقیم با اعضای هیات علمی و کاربران دیگر
●نمایش و یا معرفی منابع کتابخانه در سمینارها ، سخنرانی­ها و دیگر رویدادهای خاص
● تبلیغ منابع کتابخانه دانشکده در انتشارات دانشکده یا فرمت­های الکترونیکی ، مانند صفحه وب­پیج کتابخانه
●ارائه خدمات اطلاع­رسانی
●نمایش مجموعه از طریق برگزاری نمایشگاه تازه­ها و یا ویترین­های مختلف
۵- ایجاد حداکثر دسترسی به منابع توسط کاربران از طریق :
●پشتیبانی خدمات تحویل مدرک
●شرکت در طرح امانت بین کتابخانه­ای
●ارائه خدمات گزینشی اطلاعات
●الگو برداری از کتابخانه­های پیشرفته و استقبال از انواع خدمات جدید
●دستیابی به منابع دیگر کتابخانه­ها از راه دور از طریق شبکه جهانی وب
●تغییر شکل و دیجیتالی کردن بعضی از منابع
۶- فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه و پژوهش از طریق:
●توسعه فضاهای یادگیری مشارکتی، ایجاد آزمایشگاه­های آموزشی و فراهم آوردن محیط آرام مطالعه جهت کاربران
●حفظ ایمنی و امنیت کارکنان و مراجعه­کنندگان
●بهبود کیفیت تجهیزات کتابخانه
چیدمان مناسب مجموعه به منظور استفاده بهینه از نور طبیعی و هوای مناسب


 

رسالت


کتابخانه دانشکده علوم توانبخشی به عنوان زیر مجموعه­ای از دانشگاه علوم پزشکی تبریز رسالت دارد تا در امر آموزش، پژوهش، یادگیری و دیگر فعالیت‌های علمی به عنوان بخشی از برنامه­های استراتژیک دانشگاه در جهت ارتقاء سلامت، از طریق تسهیل دسترسی به اطلاعات مورد نیاز مراجعان در دانشگاه و در سطح کشور، دانشگاه را حمایت نماید. به علاوه خود را بخشی از یک شبکه گسترده فرآهم آوری اطلاعات برای شهروندان شهر و استان ، کشور و جوامع علمی می­داند.
برای انجام این ماموریت کتابخانه متعهد است:

  • نیازهای پژوهشی، آموزشی و یادگیری کاربران خود را شناسایی کند.
  • مجموعه منابع و ابزارهایی را فراهم کند که آموزش، پژوهش و یادگیری را تسهیل می­کنند.
  • این مجموعه­ها را حفظ و دسترسی طولانی مدت به مجموعه و منابع را امکان­پذیر سازد.
  • محیط فیزیکی و یا مجازی صمیمی، راحت و آرام برای مطالعه، تدریس و پژوهش ایجاد کند.
  • خدمات با کیفیت بالا برای برآورده کردن انتظارات یک جامعه کاربری متنوع ارائه دهد.
  • استانداردهای علوم توانبخشی را در اجرای کلیه امور کتابخانه به کار گیرد.
  • از فناوری و اطلاعات به روز در تحویل خدمات و منابع بدون محدودیت زمان و مکان به طور خلاقانه استفاده کند.
  • بازیابی و ارزیابی اطلاعات در استفاده از فناوری­های حال حاضر و در حال ظهور را آموزش دهد.
  • با معاونت پژوهش و فن­آوری دانشگاه همکاری کرده و با دیگر کتابخانه­های دانشکده­ها هماهنگ عمل کند.
  • با سایر اعضای دانشگاه در جهت غنی سازی آموزش و پژوهش جامعه همکاری کند.
  • در فرصت­های مشارکتی، متقابل و کارهای گروهی با سایر کتابخانه­ها و مراکز تحقیقاتی شرکت کند.
  • تخصص، مهارت و روحیه خلاق را در کارکنان خود حفظ، تشویق و گسترش دهد.
  • اثر بخشی خود را با انواع روش­ها از جمله رضایت سنجی مستمر ارزیابی کند.

 چشم انداز

 کتابخانه علوم توانبخشی با اتکا بر قدرت لایزال پروردگار و به مدد ایمان، وجدان کاری و تلاش گروهی بر آن است تا با پیشتازی در ارتقای سواد اطلاعاتی و توانمندسازی استفاده کنندگان و تضمین مجموعه­ای گسترده و متنوع، سهم دانشگاه و کشور را در تولید علم، آموزش و پژوهش بالا برد.
به این منظور در استفاده از ساختارهای نوین در عرصه اطلاعات و فناوری و با اتکا به نیروی انسانی کارآمد بهره برده و از تغییرات مثبت در رویارویی با انبوه اطلاعات و نیازها و رفتارهای در حال تغییر کاربران استقبال می­نماید تا مجموعه و خدمات برخوردار از بالاترین استانداردهای ملی را برای تمامی دانشجویان، استادان و پژوهشگران فراهم کند.


 

ارزش­ها

 


کتابخانه علوم توانبخشی با تکیه بر تعالیم قرآن مجید به عنوان کتابی برای همه زمان­ها و مکان­ها و تاکید بر مفاهیم اخلاقی دین مبین اسلام ارزش­های زیر را پاس می­دارد:
خدمات: اعضای کتابخانه معتقدند هر کاربر منحصر به فرد و مهم است و در جهت نیازهای در حال تغییر کتابخانه و کاربران تکامل پیدا می­کنند و در حفظ آرامش، صمیمیت و امنیت محیطی برای مطالعه، کار، تحقیق و تعامل و تفکر کوشا هستند.
احترام: اعضای کتابخانه با احترام، حسن نیت و به طور برابر با یکدیگر و مراجعان رفتار می­کنند و ایده­ها را می­پذیرند.
تغییر به عنوان یک فرصت: اعضای کتابخانه به ابتکار، انعطاف­پذیری و خلاقیت همراه با احترام به سنت­ها و و دستاوردهای گذشته، بها می­دهند.
درستی: اعضای کتابخانه با صداقت، و به صورت حرفه­ای در اقدامات خود در داخل و خارج از کتابخانه عمل می­کنند و سعی در قضاوت درست، رفتار متعهدانه و جوابگو دارند و در پی رشد فردی و توسعه سازمانی هستند.
یادگیری: به عنوان یک ارگان یادگیرنده، اعضای کتابخانه برای فرزانگی، دانش و پژوهش مادام العمر برای تک تک اشخاص و نیز سازمان ارزش قائلند.
همکاری: اعضای کتابخانه  به مشارکت، کار گروهی و ارتباط باز در تمامی فعالیت­ها برای رسیدن به اهداف کتابخانه اهمیت قائلند.

 

جامعه استفاده کننده

 

 
اعضای کتابخانه : شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی  و کارکنان رسمی و قراردادی دانشگاه علو م پزشکی است که اطلاعات کاربری و کد ملی ایشان ، در نرم افزار کتابخانه ای آذرسا ثبت شده و قابل جستجو می باشد. همچنین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی در اولویت قرار دارند.
مراجعه کنندگان در طرح امانت بین کتابخانه ای نیز طبق قوانین این طرح، می توانند از کتابخانه استفاده کنند.
 

  • منظور از دانشجو: دانشجوی شاغل به تحصیل در یکی از مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد که دارای شماره ی دانشجویی بوده واطلاعات آن در نرم افزار کتابخانه ای آذرسا ثبت شده و قابل جستجو می باشد.
 
  • منظور از کارکنان : کلیه پرسنل رسمی ، پیمانی ، طرحی و قراردادی شاغل  و یا بازنشسته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز  می باشد که اطلاعات کاربری و کدملی ایشان در نرم افزار کتابخانه ای ثبت و قابل جستجو باشد.